natuurkunde
Horizontale, verticale en schuine worp
Met deze applet kun je een horizontale, een verticale en een schuine worp simuleren. De invloed van de
luchtwrijving wordt verwaarloosd.
De applet
Je werpt een bal weg. Of je schiet een projectiel weg. Dat kan verticaal, horizontaal of schuin. Met deze applet kun je de baan die het voorwerp aflegt, onderzoeken.
De applet
- Met Start werp je het voorwerp weg.
Pauze/Doorgaan onderbreekt en herneemt de beweging.
- Reset brengt het voorwerp weer in de beginpositie.
- In het rechterscherm kun je van een aantal grootheden, waaronder de werphoek, de waarde instellen.
Bevestig elke keuze met enter.
- Horizontale worp: werphoek 0o
- Verticale worp omhoog: werphoek 90o
- Verticale worp omlaag: werphoek -90o
- Over de grootheid die je rechtsonder aanstipt krijg je informatie in het gele scherm.
Onderzoek
Ga voor een horizontale worp (dus met horizontale beginsnelheid) na:
Bij een constante starthoogte is de valtijd onafhankelijk van de beginsnelheid. De horizontale
beweging beïnvloedt de verticale dus niet.